luni, 17 august 2009

ASE plăteşte salariile din taxele adunate de la studenţi, pentru a face faţă crizei

Academia de Studii Economice (ASE) se bazează pe banii din taxe pentru a acoperi plata
salariilor în lunile august şi septembrie, în condiţiile în care Ministerul Educaţiei a redus fondurile acordate universităţilor, a precizat, pentru NewsIn, rectorul ASE, Ioan Roşca.

„Suntem mulţumiţi că am reuşit să plătim salariile, dar asta în condiţiile în care am început, încă din februarie, o serie de măsuri anti-criză. Aceste luni de vară, când se trece de la un semestru financiar la altul, sunt cele mai dificile. De data aceasta, ne bazăm mai mult decât de obicei pe banii din taxele de studiu”, a spus rectorul ASE.

Printre măsurile din planul anti-criză demarat de ASE în februarie se numără reducerea normelor profesorilor prin organizarea unor grupe cu mai mulţi studenţi şi micşorarea numărului de posturi didactice plătite la cumul. În plus
, taxele de studiu la această universitate au crescut, pentru 2009-2010, cu 500 de lei faţă de anul trecut, ajungând la circa 3.000 lei.

Din cauza crizei care afectează toate insituţiile de învăţământ superior, multe universităţi au fost obligate să recurgă la măsuri de ameliorare a situaţiei financiare
dificile. "Universităţile au primit între 20% şi 50% mai puţini bani
în ultima lună, din cauza lipsei de fonduri la Ministerul de Finanţe, la trecerea în al doilea semestru financiar. La instituţiile care nu s-au organizat, nu au prevăzut situaţia şi nu au avut fonduri de rezervă, au fost întârzieri de salarii de peste 10 zile. Acesta este un semnal de alarmă pentru universităţile care nu au nici acum un program anti-criză, pentru că, la toamnă, situaţia va fi chiar mai grea decât acum”, a explicat liderul Federaţiei Alma Mater, Anton Hadăr.

Hadăr a adăugat că fondurile cu care Ministerul Educaţiei a rămas restant universităţilor sunt destinate plăţii salariilor, dar că şi alte fonduri, cum ar fi cele pentru diferite investiţii începute anul trecut, au fost tăiate sau reduse.

Printre instituţiile de învăţământ superior afectate de criză se află şi Universitatea Bucureşti (UB), care, potrivit conducerii, este într-o situaţie financiară dificilă din cauza unor sume restante de la minister, 20 de milioane de lei în total.

Din cauza situaţiei financiare, UB a decis să ia o serie de măsuri de criză, care implică reducerea cheltuielilor, reducerea temporară a unor salarii, oprirea temporară a retipăririlor şi reducerea sumelor pentru protocol. De asemenea, senatul instituţiei a decis să reducă cheltuielile pentru colaborările cu profesori pensionaţi care au, potrivit legii, statutul de consultanţi în cadrul instituţiei. "Se recomandă să nu se acorde prelungiri de activitate profesorilor peste 65 de ani, decât pe baza unor criterii şi unei analize atente în Consiliul facultăţii. Se recomandă acordarea calităţii de profesor consultant, începînd cu 2009-2010, pe bază anuală, cu evidenţierea activităţii depuse. Se va solicita facultăţilor specificarea conţinutului relaţiilor de muncă actuale cu profesorii consultanţi", se mai precizează în documentul privind măsurile de criză elaborate de UB.